Dicționar de termeni tehnici – frigotehnie auto

A

Agregat frigorific – ansamblu de echipamente care asigură producerea frigului într-un sistem frigorific (compresor, condensator, ventilator, vaporizator, element de detentă).

Amperaj – intensitatea curentului electric care alimentează un compresor sau un ventilator.

Automatizare frigorifică – sistem electronic care reglează automat funcționarea compresorului, a ventilatoarelor și a degivrării.

C

Capilar – tub subțire prin care agentul frigorific trece din zona de presiune înaltă în zona de presiune joasă.

Compresor frigorific – componentă principală care aspiră și comprimă agentul frigorific. Poate fi de 12 V, 24 V sau 230 V.

Condensator – element care răcește și condensează vaporii de agent frigorific, transformându-i în lichid.

Controler electronic – placă electronică ce gestionează turația compresorului, ventilatoarele și protecția la subtensiune.

Curent de pornire – intensitatea maximă de curent absorbită la momentul pornirii compresorului.

D

Degivrare – procesul de topire a gheții depuse pe vaporizator, realizat automat prin rezistență electrică sau ciclu invers.

Detector de gaz – dispozitiv care semnalează scurgerile de agent frigorific sau gaze inflamabile.

Disjunctor – element de protecție electrică împotriva scurtcircuitului sau suprasarcinii.

E

Evaporare – transformarea agentului frigorific din stare lichidă în vapori, proces care absoarbe căldură.

Evaporator – componentă internă a frigiderului în care agentul frigorific se evaporă, absorbând căldură din aerul interior.

Eficiență energetică – raportul dintre energia utilă produsă (frig) și energia consumată electric.

F

Freon – agent frigorific folosit în instalații, de exemplu R134a, R404A, R600a, R290.

Filtru deshidrator – piesă care reține impuritățile și umezeala din circuitul frigorific.

G

Garnitură de etanșare – profil din cauciuc montat pe ușa frigiderului pentru a împiedica pierderile de aer rece.

Grup electrogen – sursă de curent alternativ folosită pentru alimentarea instalațiilor frigorifice atunci când autovehiculul este oprit.

M

Manifold frigorific – trusă cu manometre și furtunuri folosită la verificarea presiunii și încărcarea agentului frigorific.

Modul invertor – parte a controlerului care transformă curentul continuu (12/24 V) în curent alternativ trifazat pentru alimentarea compresorului.

P

Presostat – senzor care controlează oprirea sau pornirea compresorului în funcție de presiunea agentului frigorific.

Pierderea de freon – defect frecvent, constând în scăderea presiunii din instalație din cauza fisurării conductelor sau a conexiunilor.

R

Racord frigorific – îmbinare filetată care permite conectarea furtunurilor, conductelor și manometrelor.

Refrigerare – procesul de menținere a temperaturii între +2 °C și +6 °C.

S

Senzor de temperatură – componentă care măsoară temperatura aerului și transmite date controlerului.

Supraincalzire – diferența dintre temperatura vaporilor la ieșirea din evaporator și temperatura de evaporare.

T

Termostat – dispozitiv de control care pornește și oprește compresorul în funcție de temperatura setată.

Tensiune de alimentare – tensiunea electrică necesară funcționării instalației (12 V, 24 V sau 230 V).

V

Valvă de expansiune – element care reglează debitul de agent frigorific care intră în evaporator.

Ventilator condensator – ventilator care asigură circulația aerului pentru răcirea condensatorului.

Ventilator evaporator – ventilator care asigură circulația aerului rece în interiorul frigiderului.

Note utile

Valorile uzuale pentru frigidere auto sunt 2–6 °C pentru refrigerare și până la −18 °C pentru congelare.

Sistemele moderne folosesc compresoare Danfoss sau Secop BD35F și controlere electronice cu protecție la subtensiune.

În transporturile frigorifice profesionale, agregatele pot fi bitensiune (12/24 V) și cu alimentare 230 V externă pentru staționare.